درباره‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تأثیر داخلی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در ایران با نام “سپاه” شناخته می‌شود، یک نیروی نظامی تأثیرگذار و قدرتمند است. سپاه پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ به فرمان مستقیم روح الله خمینی تشکیل شد و هدف اصلی آن نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و تحقق آرمانهای الهی و گسترش حاکمیت قانون خدا طبق قوانین جمهوری اسلامی و ترویج توسعه طلبانه اصول انقلاب اسلامی در خاورمیانه و جهان است. سپاه پاسداران مستقل از نیروی نظامی عادی ایران، که به نام “ارتش” شناخته می‌شود، فعالیت می‌کند و دارای نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود است.

در طول سال‌ها، سپاه پاسداران توانسته است دامنه فعالیت خود را  از یک نیروی صرفا نظامی گسترش داده و کنترل سیاسی، امنیتی و اقتصادی قابل توجهی در داخل ایران به دست گیرد. با مشارکت در سیاست، دفاع و کنترل بخش‌های کلیدی اقتصاد، سپاه پاسداران به عنوان ستون مرکزی نظام جمهوری اسلامی برجسته شده و در شکل‌گیری سیاست‌های کلان کشور، چه داخلی و چه منطقه‌ای نقش بسزائی ایفا می‌کند.

تأثیر بین‌المللی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ستون اصلی سازمان‌های امنیتی – اطلاعاتی ایران است. سپاه پاسداران شامل واحدهای مختلفی است، از جمله این واحدها «نیروی قدس سپاه» است که مسئول عملیات خارج از کشور و حمایت از گروه‌های نیابتی (پروکسی) در منطقه است. برخی از این گروه‌های نیابتی به دلیل درگیری در اعمال تروریستی، خشونت و ناپایدار سازی صلح در خاورمیانه و ورای آن، توسط کشورهای مختلف به عنوان سازمان‌های تروریستی شناخته شده‌اند.

سرلشکر حسین سلامی

فرمانده کل سپاه پاسداران

حسین سلامی به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران و از آوریل ۲۰۱۹ به این سمت منصوب شده است. وی از دهه ۱۹۸۰ در مواقع مختلف در سپاه پاسداران خدمت کرده است.

سرتیپ محمدرضا نقدی

معاون فرمانده کل سپاه پاسداران

نقدی به عنوان معاون فرمانده کل سپاه پاسداران و در سال ۲۰۱۹ به این سمت منصوب شده است. وی قبلاً سرپرست نیروی بسیج سپاه پاسداران بوده است.

سرتیپ اسماعیل قاآنی

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، قاآنی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد. وی قبلاً به عنوان معاون سلیمانی خدمت می‌کرد.

۱۸ جولای ۲۰۱۲
بلغارستان
بمب‌گذاری اتوبوس بورگاس
۸ ژانویه ۲۰۲۰
تهران
سرنگونی هواپیمای پرواز بین‌المللی اوکراین :PS752
۳ آگوست ۲۰۲۱
دریای عمان
حمله به کشتی نفتی مرسر استریت
۲۸ جولای ۲۰۲۲
نیویورک
توطئه ناکام برای ربودن مسیح علی نژاد